Serdecznie zapraszamy w imieniu naszym oraz Fundacji Carpe Diem do udziału w jesiennych Koncertach Organowych w naszej Katedrze.
Tegoroczna odsłona cyklu koncertowego „Organy solo i kameralnie” odbędzie się w następujących terminach:
- 10 września – godz. 19.00 – Róża Lorenc (skrzypce) oraz Wiktor Brzuchacz (organy)
- 12 września – godz. 19.00 – Magdalena Maniewska (obój) oraz Zbigniew Gach (organy)
- 17 września – godz. 19.00 – Zespół wokalny VoctEnsemble
Koncerty prowadzą: Elżbieta Stępnik oraz Witold Paprocki
Na wszystkie koncerty wstęp wolny, serdecznie zapraszamy!
Co usłyszymy w programie?
Koncert I – 10.09.2024 (wtorek), godz. 19:00 – KONCERT KAMERALNY
- Róża Lorenc – skrzypce (Warszawa)
- Wiktor Brzuchacz – organy (Warszawa)
Program koncertu:
- Johann Sebastian Bach (1685–1750) Jesus bleibet meine Freude BWV 147
- Antonio Vivaldi (1678–1741) Vedrò con mio diletto
- Johann Sebastian Bach (1685–1750) Koncert D-dur BWV 972 I. Allegro, II. Larghetto, III. Allegro
- Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644–1704) Passacaglia „Anioł stróż”
- Victor Herbert (1859–1924) Canzonetta
- Gabriel Fauré (1845–1924) Berceuse op. 16
- Camille Saint-Saëns (1835–1921) Havaneise op. 83 (oprac. R. Lorenc / W. Brzuchacz)
- Claude Balbastre (1724–1799) Canonnade
- Pablo Sarasate (1844–1908) Playera op. 23 nr 1
- Edouardo Lalo (1823–1892) Intermezzo op.21 (oprac. R. Lorenc / W. Brzuchacz)
RÓŻA LORENC
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od najmłodszych lat jest uczestniczką i laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych przez znamienitych profesorów, m.in. Konstantego Andrzeja Kulkę, Jakuba Jakowicza, Tadeusza Gadzinę, Jana Staniendę, Zakhara Brona, Bernarda Le Monnier, Krzysztofa Węgrzyna, Magdalenę Rezler-Niesiołowską. Występowała solo i w zespołach na czołowych festiwalach w Polsce m.in. Warszawska Jesień, Chopin i jego Europa, Wiosna Młodych Kameralistów, a także Festival Bled oraz La Folle Journee. W latach 2014–2015 dokonała nagrań płytowych dla wytwórni DUX jako członek Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku; w tym samym czasie sprawowała stanowisko koncertmistrza Orkiestry Hanza. W ostatnich latach poszerzała swoją wiedzę w zakresie muzyki barokowej, biorąc czynny udział w lekcjach mistrzowskich z Davidem Bellugim (Włochy), Sigiswaldem Kuijkenem (Belgia) oraz Zbigniewem Pilchem.
W latach 2015–2016 zakwalifikowana na międzynarodowe kursy muzyczne – Summer Music Academy Hundisburg Castle (Niemcy), a także International Music Forum Trenta (Słowenia) pod patronatem Filharmonii Wiedeńskiej, zakończonym koncertem finałowym najlepszych uczestników w Musikverein (Brahms Saal) w Wiedniu. Wielokrotnie otrzymywała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska „Młody Gdańszczanin” (2015–2018) na realizację zagranicznych projektów artystycznych, a także za zasługi w aktywności artystycznej i upowszechnianiu polskiej literatury muzycznej. Dysponuje szerokim repertuarem solowym i kameralnym, który każdego roku prezentuje podczas różnorodnych programów recitalowych w prestiżowych salach w Polsce i za granicą.
WIKTOR BRZUCHACZ
Od 6 roku życia gra na instrumentach klawiszowych. Uczył się improwizacji, harmonii i kompozycji u prof. Mariana Sawy. Uczestniczył w kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji w kraju i za granicą prowadzonych m.in. przez profesorów: José Enrique Ayarra Jarné (Hiszpania), Maija Lehtonen (Finlandia) oraz Pierra Pincemailla (Francja).
W 2006 roku zdobył „Złoty Laur Młodego Organisty” na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Giżycku. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie organów pod kierunkiem prof. Bogusława Grabowskiego. W 2009 roku został przyjęty do Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye we Francji do klasy improwizacji prof. Pierra Pincemailla. Artysta nagrał kilka płyt CD z muzyką klasyczną m.in. „Z koncertu z okazji beatyfikacji Papieża Jana Pawła II” (2011), „Najpiękniejsze kolędy i pastorałki” (2017 r.) oraz „Kamedulskie Wigry” (2018).
Wiktor Brzuchacz w swoim dorobku artystycznym może poszczycić się występami na wielu prestiżowych Festiwalach Organowych w Polsce i za granicą. Koncertował we Francji, Holandii, w Niemczech, Danii oraz w Rosji. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”, Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Basilica Augustoviensis”, Koncertów w ramach cyklu „Spotkaj się z Muzyką na Mazowszu” oraz dyrektorem konferencji poświęconej organom i muzyce organowej „Organum Mundi”. Jest prezesem Stowarzyszenia JAX, z którym przez ostatnie 5 lat zorganizował 45 koncertów, a liczbę odbiorców projektów ocenia się niemal na 30 000 osób (na żywo i online).
Był inicjatorem i koordynatorem odbudowy zabytkowych, 50-głosowych organów Sauera w Kościele pw. Św. Stanisława BM w Sarnakach, które otrzymały w 2021 roku prestiżowy certyfikat „Cenny zabytek Mazowsza”. Był pomysłodawcą i koordynatorem budowy organów wirtualnych w Auli Akademii Katolickiej „Collegium Joanneum” w Warszawie, które służą celom edukacyjnym oraz koncertowym. Koordynował prace mające na celu sprowadzenie 30-głosowych organów piszczałkowych do Klasztoru Pokamedulskiego w Wigrach oraz prace organmistrzowsko-konserwatorskie instrumentu znajdującego się w Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego w Augustowie.
W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Prowadzi klasę organów na Akademii Katolickiej „Collegium Joanneum” w Warszawie w ramach kierunku „Edukacja muzyczna z muzyką kościelną”.
Należy do organizacji zajmujących się popularyzacją polskiej muzyki, animacją kultury i sztuki w kraju i za granicą.
KONCERT II – 12.09.2024 (czwartek), godz. 19:00 – KONCERT KAMERALNY
- Magdalena Maniewska – obój (Gdańsk)
- Zbigniew Gach – organy (Słupsk)
Program koncertu:
- Johann Sebastian Bach (1685–1750) Valet will ich dir geben BWV 736
- Domenico Cimarosa (1749–1801) Koncert na obój c-moll I. Introduzione: Larghetto, II. Allegro, III. Siciliano, IV. Allegro
- Johann Sebastian Bach (1685–1750) Koncert a-moll BWV 593 wg Antonio Vivaldiego
- Gabriel Fauré (1845–1924) Pavane, op.50
- Erik Satie (1866–1925) Première Gymnopédie
- Stanisław Moniuszko (1819–1872) Polonez „Pan Chorąży” z Opery „Hrabina”
- Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) Sonata A-Dur, Op. 65, nr 3 I. Con moto maestoso
MAGDALENA MANIEWSKA
Oboistka, doktor sztuki. Absolwentka studiów magisterskich na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem), mistrzowskich studiów podyplomowych w klasie prof. Jerzego Kotyczki w Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczestniczka wielu kursów prowadzonych przez polskich i zagranicznych profesorów. Założycielka zespołu kameralnego O’Bows Quartet. Sypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka województwa pomorskiego oraz prezydenta Gdańska. Od listopada 2015 r. pracuje na stanowisku I oboistki – solistki Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
ZBIGNIEW GACH
Organista. W 2016 roku z wynikiem bardzo dobrym ukończył studia na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz studia w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej. Jako solista i kameralista występował podczas licznych koncertów w kraju – m.in. w Warszawie, Katowicach, Lublinie, Toruniu, Kazimierzu Dolnym, Legnicy, Świdnicy, Płocku, Białymstoku – oraz za granicą – m.in. w Czechach, Niemczech i we Włoszech. Brał udział w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez prof. Wolfganga Zerrera, prof. Guy Boveta oraz prof. Joachima Grubicha. Jest organizatorem Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Ustce, w Łebie oraz Mariackich Koncertów Organowych w Darłowie oraz Festiwalu Kultury Ludowej i Tradycyjnej EtnoBaltica. Jest stypendystą Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Słupska. Od 2018 roku pracuje na stanowisku dyrektora Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy Redzikowo.
KONCERT III – 17.09.2024 (wtorek), godz. 19:00 – KONCERT KAMERALNY
- Zespół Wokalny VoctEnsemble (Kraków)
Program koncertu:
Koncert Duchowy — 9 Kart z Księgi Psalmów
- Gregorio Allegri (1582–1652) Miserere mei, Deus
- Orlando di Lasso (1532–1594) Laudate Dominum omnes gentes
- Anton Bruckner (1824–1896) Os Justi, WAB 30
- Charles Villiers Stanford (1852–1924) Beati quorum via, Op. 38, No. 3
- Johann Sebastian Bach (1685–1750) Singet dem Herrn ein neues Lied, BWV 225
- Orlando Gibbons (1583–1625) O clap your hands
- Salomone Rossi (1570–1630) Barukh haba beshem Adonai
- Heinrich Schütz (1585–1672) Jauchzet dem Herrn, alle Welt, SWV 36
- Claudio Monteverdi (1567–1643) Cantate Domino
VoctEnsemble
Młody zespół wokalny, założony przez Florenta de Bazelaire’a, wkroczył na krakowską scenę muzyczną z niezwykłym zapałem. Ich wykonawstwo i repertuar zachwyca zarówno estetyką, jak i duchowym przesłaniem. W prezentacjach cyklu Koncertów Duchowych VoctEnsemble czerpie inspirację z XVIII-wiecznych Concerts Spirituels, nadając im współczesny charakter. Kluczowym elementem sztuki zespołu jest dialog między epokami, który łączy różnorodne kompozycje w fascynujący muzyczny kalejdoskop, tworząc przestrzeń do głębszego zrozumienia tajemnic wiary i rzeczywistości. Zespół VoctEnsemble konsekwentnie buduje swoją unikatową tożsamość brzmieniową, jednocześnie starannie pielęgnując jedność wewnętrzną. Dążenie do harmonii między członkami zespołu wpływa na intensywność i autentyczność ich wykonawstwa, co sprawia, że każdy koncert staje się niezapomnianym doświadczeniem dla publiczności i samych artystów.
źródło: carpediem.org.pl